Vytisteno z www.archeolog.cz, 2022-12-08
adresa: https://www.archeolog.cz/comments.php?typ=1&id=8

Bělčice, sakrální prostor Budín

Zpět na lokalitu Bělčice

Komentáře čtenářů k lokalitě.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů. Provozovatel webu si vyhrazuje právo smazat nevhodné, závadné či reklamní příspěvky.

oprava napsal: strevinta (81.19.4....), 2013-07-29 08:01:12, počet stížností: 8770

Dobrý den, v popise lokality Bělčice se vám dvakrát objevuje zkomolený výraz "Vierickshanzen"; správná podoba (již ostatně uvádíte u Markvartic) je "Viereckschanzen" (resp. "Viereckschanze" pro jedn. č.) V této souvislosti se hodí podotknout, že ve vašem seznamu by neměla chybět nejvýznamnější památka tohoto typu na našem území, a sice Viereckschanze u Mšeckých Žehrovic, tím spíše, že ji - byť okrajově - zmiňujete v Náboženství Keltů".

Re: oprava napsal: jn (90.180.176....), 2013-07-29 08:38:48, počet stížností: 1858

Děkujeme za komentář. Textovou chybu jsme opravili.
Co se šancí v M. Žehrovicích týče, v našem "katalogu" prozatím evidujeme pouze místa, jež někdo z nás či našich přispěvatelů osobně navštívil a v případě M. Žehrovic jsme bohužel neměli to štěstí. Snad se tam brzy podíváme a situaci nafotíme. Případně, pokud byste měl zájem a dal nám k dispozici vlastní fotografie lokality spolu s komentářem, můžeme publikovat tyto.

Dotaz napsal: Budín (217.115.243...), 2009-11-12 22:50:14, počet stížností: 2273

Rád bych se zeptal proč se tato lokalita jnemuje Budín. Podel čeho a jaké prameny to uvádějí. Děkuji za odpověď Budín Pavel

Re: Dotaz napsal: STEFi (88.101.236....), 2009-11-27 17:15:50, počet stížností: 2462

Literatura je zmíněna v sekci literatura, tedy Sklenář, K.: Archeologické památky., 1993, str. 39 a Waldhauser, J.: Encyklopedie Keltů v Čechách, 2001, str. 147. Ještě k tomu mohu dodat, že označení Budín bude míti podobný slovní základ jako např. Budeč.

O významu nalezneme v literatuře několik odkazů. Předně v etymologickém slovníku se Budín odvozuje od buditi či bdíti. Odkazuje nás to ke slovům probouzeti či bedlivý. Buď tedy místo sloužilo k bdění nad kraje, anebo jako centrum budilo vzdělanost (viz. Lutterer I, Stručný etymologický slovník jazyka českého. Praha 1992, 4. vydání, ISBN 80-04-23715-0, str. 91 a 109). Dále pa Budeč označuje od budek "Budkův hrad" (viz. Lutterer I, Zeměpisná jména v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, Havl. Brod 2004, 2. vydání, ISBN 80-7311-025-3, str. 59)

Re: Re: Dotaz napsal: STEFi (89.250.247...), 2009-11-30 14:11:17, počet stížností: 2267

Jěště pro doplnění, lokální název kopce Budín je již uveden v mapách I. vojenského (josefského) mapování Čech, odkaz na online mapu http://tinyurl.com/belcicebudin (Budín, německy uveden jako Butín, je v jedné třetině nalevo)

Re: Re: Re: Dotaz napsal: Budín Pavel (217.115.243...), 2010-11-03 01:38:26, počet stížností: 2070

Děkuji za odpověď. Ptal jsem se jen ze zvědavosti protože jsem se dočetl o Budínech v Herodotově kronice. A také mé jméno je stejné, napadlo mě zda tu není nějaká shoda a zda nejde o pojmenování kopce nějakými předky stejného jména.Netušil jsem že jméno Budín je tak staré.
Dá se sehnat nějaká literatůra, kde bych se případně něco dočetl.
Děkuji

nahoru | úvodní strana

Created 2008 by cr8.cz.

Připravil tým archeolog.cz © 2022